11
مرداد

تمیز کردن پارکت لمینت

امروزه بیشتر مردم در دکوراسیون داخلی خود از پارکت لمینت و پارکت های چوبی استفاده میکنند. تمیز کردن پارکت لمینت بسیار ساده و راحت می باشد و از این جهت پر طرفدار است . پارکت لمینت با سنگ و سرامیک تفاوت دارد و  تمیز کردن آن نیاز به دقت بیشتری دارد تا موجب آسیب به کفپوش نشود. اینکار باید اصولی و با روش های صحیح انجام شود در غیر این صورت ممکن است به پارکت آسیب برسد. در این مقاله شما را با روش های متنوع آشنا میکنیم.

روش های تمیز کردن پارکت

جهت تمیز کردن پارکت ها ابتدا باید گرد و غبار از روی آن برداشته و پاک شود. برای این کار میتوانیم از یک جارو برقی یا جارو دستی استفاده کنیم. نکته قابل توجه این است که هنگام تمیز کردن از یک جارو نرم استفاده کنیم تا مانع از ایجاد خط و خش روی پارکت شود. برای مثال استفاده استفاده از تی برای این کار باعث چسبیبدن ذرات به تی شده و مانند سنباده عمل میکند. پس از این مرحله، نوبت پاک کردن لکه های موجود روی پارکت است که برای این کار از یک پارچه نرم و کمی مرطوب استفاده میکنیم. از لبه های لکه شروع میکنم و به سمت مرکز میرویم. برای تمیز کردن پارکت از صابون و دیگر مواد شوینده اجتناب کنید زیرا ممکن است به پارکت آسیب برساند.

بهترین تمیزکننده پارکت

دو راه برای شستشوی پارکت چوبی و لمینت وجود دارد که یکی از آنها استفاده از شوینده های حاوی مواد شیمیایی می باشد. راه دیگر استفاده از مواد طبیعی برای تمیز کردن پارکت است. در صورتی که کفپوش شما دارای لکه های شدید و کدری زیاد نمی باشد و فقط قصد تمیز کردن دوره ای آن را دارید، بهترین روش استفاده از محصولات حاوی مواد طبیعی است. این مواد برای افراد و محیط هیچ مشکلی ایجاد نمیکنند و ترکیباتی مانند سرکه و لیمو ترش ، آب ولرم با جوشه شیرین ، نوشابه کولا و… از این مواد هستند.

در صورتی که کثیفی ها بسیار شدید باشند یا لکه هایی ناشی از مواد شیمیایی مانند رنگ بر روی پارکت وجود داشته باشد مجبور به استفاده از مواد شیمیایی میشویم. ممکن است مواد طبیعی برای تمیز کردن آنها به اندازه کافی قوی نباشند و محصولاتی مانند شوینده های مخصوص ، واکس مخصوص پارکت چوبی و لیمنت و …از این مواد هستند.

بهترین شوینده برای کفپوش

نگهداری پارکت لمینت

پارکت ها هرچند ضد آب باشند باز هم نمیتوانند رطوبت و آب زیاد را تحمل کنند بنابراین اگر مایعی روی زمین ریخته شد سریعا آن را خشک کنید. بهتر است شستن پارکت با آب را فراموش کنید و به جای آب از شوینده های مخصوص استفاده کنید. پارکت ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا تابش خورشید باعث از بین رفتن درخشش کفپوش شما میشود. نکته دیگر این است که در نزدیکی درب ورودی از پارکت روشن استفاده کنید تا با این کار کثیفی کمتر نمایان شود. فراموش نکنید که با چند فرش و قالیچه زیبا پارکت خود را تزیین کنید تا تمام سطح آن زیر پا قرار نگیرد و از ایجاد خط و خش جلوگیری شود.

برق انداختن کفپوش

علاوه بر اینکه تمیز کردن پارکت باید به صورت صحیح انجام شود براق کردن کردن کفپوش نیز کار مهمی است. برای براق کردن پارکت و کفپوش تنها کافی است پس از جارو زدن با استفاده از یک تی و مقداری شوینده ی مخصوص سطح آن را تمیز کنید. به هیچ عنوان از واکس های پارافینی و براق کننده های دیگر استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد خش و کدر شدن پارکت می شوند. به منظور براق کردن میتوانید از پولیش های مخصوص پارکت استفاده کنید.

بهترین شوینده برای کفپوش

برای تمیز کردن پارکت لمینت و سایر کفپوش ها سه نوع پاک کننده وجود دارد، پاک‌کننده کلری، پاک‌کننده دو قسمتی یا پروکساید و اسید اگزالیک است. بهترین پاک کننده برای شما بستگی به لکه ای دارد که قصد دارید آن را از پارکت حذف کنید. چالش شما در فرایند پاک کردن و برق انداختن پارکت این است که بدانید لکه در اثر چه چیزی به وجود آمده است و چه پاک کننده ای مناسب آن است. برای پاک کردن رنگ ها و لکه های حاصل از مواد طبیعی مانند خون ، چای ، قهوه و انواع خوراکی ها از پاک کننده کلری استفاده میشود.

اگر چه پاک کننده های کلری با انواع لکه ها میجنگند و آنها را ازبین میبرند ، تاثیر چندانی درتغییر رنگ و براق کردن پارکت ندارند. برای این منظور باید از پاک کننده های دو قسمتی یا پروکساید استفاده شود. جهت از بین بردن لکه های آهن یا زنگ زدگی بهتر است از اسید اگزالیک استفاده شود. این ماده حتی لکه های آب به جا مانده روی پارکت را هم از بین میبرد.